טרנד הבריאות

tzuna

לימור בן חיים – תזונאית קלינית R.D, מסבירה מהי הדרך הטובה ביותר לשלב את מוצרי החלב בטרנדים החמים בתחום הבריאות, באכילה מחוץ לבית.

אכילת מוצרי חלב גם מחוץ לבית היא אחת הדרכים להפוך את הארוחות הקנויות למזינות ולבריאות יותר. כך תעזרו לסועדים שלכם לעשות זאת נכון:

ארוחה ביתית בחיק המשפחה היא סיטואציה מבורכת, המזמנת יסודות וערכים חשובים בתזונה נכונה: בחירה של חומרי גלם טריים ועונתיים, שימוש במגוון מוצרים העונים על הדרישות השונות של בני המשפחה, שימוש מבוקר במלח ובשמן ואווירה נינוחה ונעימה לאכילה. אולם בחיים המודרניים, ארוחה שכזאת היא כמעט בגדר אידיליה, שכן אורח החיים האורבני מביא לכך שיותר ויותר אנשים אוכלים היום מחוץ לבית.

על פי סקר מצב בריאות ותזונה לאומי ראשון של משרד הבריאות מהשנים 1999-2000, לפחות 12% מהמבוגרים בגילאים 25-64 נהנים מדי יום מארוחת בוקר קנויה, ולפחות 20% מהם אוכלים ארוחת צהריים במסעדה, או בהסעדה מחוץ לבית.

בעולם שבו הבריאות אינה רק טרנד קולינרי או המלצה, אלא דבר הכרחי הנדרש הן על ידי הסועד, הן על ידי התעשייה וכיום אף על ידי הרשויות, חשוב להפוך את החוץ לבית, את התעשייתי לביתי. השאלה היא, איך עושים את זה?

אחת הדרכים היא לצרוך באכילה מחוץ לבית יותר מוצרי חלב, שכן החלב ומוצריו הם מרכיב בסיסי בתפריט הישראלי הביתי; הסועדים צורכים מוצרי חלב בארוחות הבוקר והערב שלהם, בכריך, בסלט ובקינוח.

לפניכם עשר הדרכים לשלב את מוצרי החלב בטרנדים החמים ביותר בתחום הבריאות בהסעדה:

1. חומר גלם איכותי – החלב הוא חומר גלם עשיר בערכים תזונתיים כמו חלבון, סידן, ויטמין B12 ועוד. חלב ומוצריו הם מקור טוב לחלבון, רכיב עליו מושתתת הארוחה. חלבון החלב הוא בעל ערך תזונתי גבוה ובכך תורם לאיזון תזונתי של הארוחה בצלחת או בכריך.

2. טבעי – מוצרי חלב המיוצרים מרכיבים טבעיים בלבד ללא חומרים משמרים, בשיטות המאפשרות שימוש קטן ככל האפשר בתוספי מזון כמו צבעי מאכל הם מבורכים. כחלק מהטרנד של מזון טבעי אותו נתן ליישם גם בהסעדה, שילוב של מוצרי חלב טבעיים ללא חומרים משמרים מדגיש היבט זה בתפריט. למשל סימון פיצה עם גבינה צהובה נעם, ללא חומרים משמרים, נותן ערך מוסף לסועד של מזון טבעי מחומרי גלם משובחים.

3. פחות ויותר – מוצרי חלב מקדמים עקרונות תזונה בריאה – כלומר, מכילים פחות מלח וסוכר ויותר סידן. כיום מיוצרים מוצרים שהינם מופחתי מלח ומועשרים בסידן אך עדיין שומרים על טעם נהדר. מומלץ להעדיף אותם ולשלב אותם כבחירה בריאה יותר הן כחומרי גלם והן בתפריט. לדוגמה, סלט בריאות עם גבינה מלוחה של משק צוריאל, בטעם מצוין עם הכי פחות נתרן

4. הישן הוא החדש הבא – חזרה למוצרי חלב בסיסיים כמו אלו שגדלנו עליהם: גבינה לבנה, קוטג', משקה רוויון ואפילו לבניה. גבינות אלו יגרמו לארוחה בחוץ להרגיש כמו ארוחה בבית: טרייה, קלה ומסורתית. שילוב שמוצרי חלב בסיסיים ומסורתים הוא טרנד ארוחת הבוקר הבא – ארוחת בוקר כמו אצל אמא.

5. מקומי זה הכי – בשנים האחרונות נחשפו היתרונות התזונתיים של המטבח המקומי, הים תיכוני, המתבסס על ירקות, פירות, עשבי תיבול, שמן זית, חלב וגבינות עיזים. היתרונות של חלב עיזים ידועים – הוא קל יותר לעיכול ועשיר באופן טבעי בוויטמינים ובסידן – וכיום קיים מגוון רחב של מוצרי חלב עיזים בעלי אחוזי שומן נמוכים. שילובם בתפריט מהווה גם קריצה למקורות הגלילים והים תיכוניים שלנו וגם בריא יותר.

6. רגישים לרגישים – הרגישות לסועדים בעלי צרכים תזונתיים מיוחדים היא אחד מהטרנדים הבולטים היום בקולינריה. הצרכן מפוכח יותר ודורש פתרון לצרכים שלו גם באכילה בחוץ. רגישות ללקטוז המצויה בקרב האוכלוסייה דורשת הימנעות ממוצרי חלב ניגרים העשירים בסוכר החלב (לקטוז) כמו חלב וגבינה לבנה. מוצרי חלב כמו יוגורט, גבינה צהובה ואפילו קוטג' וגבינה מלוחה קשה שבהם שיעור לקטוז מופחת, יכולים להוות חלופה טובה לחלק מסועדים אלו. סימון המנות ככאלו, או הדרכה של הצוות לגביהם, תסייע במתן פתרון לרגישים.

7. על הדרך – רבים מאתנו חיים על הדרך ומחפשים פתרון תזונתי, בריא ומאוזן לכך. כריך הוא ארוחה מתאימה. הוא מכיל לחם כמקור לפחמימה, גבינה כמקור לחלבון, ירקות ומעט שומן. כדי ליצור כריך בריא לדרך יש לחשוב על כמה כללים – מלא: הכוונה ללחם מלא ולכריך עשיר בירקות; רזה: הכוונה למילוי שבפנים -ההמלצה היא על גבינה בעלת 5% שומן; קל: קל לאכילה, לא נוזל, לא נשפך, לא מתפרק ולא משפריץ, אך גם קל בקלוריות; מפתיע: כדי שיהיה טעים וכיף לאכול בדרכים.

8. חצי מנה – ארוחת ביניים היא ארוחה מומלצת לאדם העסוק. בהגדרתה התזונתית, מנה כזאת צריכה להכיל כ-200 קלוריות. חצי כריך עם גבינה, גביע מוזלי קטן, או טוסט עם גבינה צהובה רזה יכולים להוות מנות ביניים מושלמות, העונות להגדרה.

9. על הקלוריה – בסקרי תזונה עכשוויים עולה הצורך של הצרכן לקבל מידע על הערכים הקלוריים והתזונתיים של מה שהוא רוכש לאכול. מתן מידע קלורי ותזונתי על המנות המוגשות בתפריט הוא שירות אמיתי וחשוב.

10. מזון 'על' (SUPER FOOD) מזונות על הם מזונות שיש להם ערך בריאותי מעבר לערכים התזונתיים הכלליים שיש בהם. הם מכילים מספר רב של מרכיבי תזונה ייחודיים המסייעים למערכת העיכול, לחיזוק המערכת החיסונית לבריאות הלב ועוד. יוגורט נחשב לאחד המזונות הבריאים ביותר. הוא עשיר בחלבון ובסידן ומסייע לעיכול. מזונות 'על' נוספים הם: שיבולת שועל, חמוציות, אגוזים, עגבניות, שום, תה ירוק ועוד. הרכיבו 'קוקטייל על' על בסיס יוגורט ותוספות של מזונות 'על'.


תפריט ראשי
תפריט ראשי
© כל הזכויות שמורות לטרה         Design: Levin Design     Developed: Team-AT